Petriikka Pohjanheimo, som är många författares förtrogna skådespelare, framför den dramatiserade monologen från Ahavas roman Nainen joka rakasti hyönteisiä (2020) (En kvinna som älskade insekter). Selja Ahava inleder med att presentera bakgrunden och Maria Sibylla Merians person. Efter föreställningen följer diskussion med publiken.
”När jag iakttog larven, följde med dess hemliga liv, väntade jag mig ingenting av den. Jag påstod inte att jag kände den, sade inget om dess önskemål eller behov, den förblev hemlighetsfull även om den skalade av sig sina lager, och allt jag kunde, fick, ville, var att bevisa detta slags liv och denna förvandling.”
Tyskan Maria Sibylla Merian kunde inte latin, men under sin livstid gav hon ut flera böcker om insekter, framför allt om fjärilar. Hon var den första som dokumenterade de fyra stadierna i fjärilens metamorfos, och var på så sätt delaktig i att bryta den då rådande föreställningen om insekternas jungfruliga reproduktion. I sina teckningar registrerade Merian också insekter i förhållande till deras naturliga uppväxtmiljö – hon såg alltså varelserna som delar av ett omfattande nätverk av förbindelser, och naturens ordning som en återspegling av den Allsmäktiges tankevärld.
I en gestaltning av Ahavas bok går monologens Maria igenom en metamorfos där hon lever från århundrade till århundrade och växer till att bevittna den västerländska världsbildens förvandling. Gud ger plats för vetenskap, vidskepelse och rationalitet.
- Selja Ahava är en i Borgå bosatt författare som har publicerat fyra romaner. Boken När saker faller från skyn (2015), som vann EU:s litteraturpris och som också blev Finlandianominerad, handlar om slumpartade händelser i livets oförklarliga natur. Nainen joka rakasti hyönteisiä (2020) (En kvinna som älskade insekter) nominerades till Runebergspriset och fick även medaljen Kiitos kirjasta (Tack för boken) och har översatts till 26 språk.
- Petriikka Pohjanheimo är frilansskådespelare och sångartist från Helsingfors. Hon har uppträtt både i Helsingfors och på andra håll i Finland såväl på den fria teaterns scener som på stadsteatrar (senast på Koko Teatteri i Helsingfors, Tampereen työväenteatteri i Tammerfors och Tehdas Teatteri i Åbo). I sitt arbete är Petriikka speciellt intresserad av teman i anslutning till minoriteternas rättigheter och likvärdighet.