Nacht -Trio:
Linda Hedlund,violin
Miguel Tamarit Barres, klarinett
Risto-Matti Marin piano
Program
Franz Schubert (1797-1828): Der Hirt auf dem Felsen
D.Milhaud (1892-1974): Suite klarinetille, viululle ja pianolle Op. 157b (1936)
- Ouverture 2. Divertissement 3. Jeu 4. Introduction et Final
A. Khachaturian (1903-1978): Trio klarinetille, viululle ja pianolle
- Andante con dolore 2. Allegro 3. Moderato
D. Shostakovich (1906-1975):Viisi kappaletta
1. Prelude 2. Gavotte 3. Elegy 4. Waltz 5. Polka
G. Enescu (1881-1955): 1ª Rhapsodia Roumaine
Konsertens öppningsverk, Franz Schuberts (1797-1828) Der Hirt auf dem Felsen (Herden på klippan), är komponerad som ett beställningsverk av sopranen Anna Milder-Hauptmann år 1828 till poesi av Wilhelm Müller och Karl August Varnhagen von Ensen. Herden beklagar sin ensamhet och längtar till sin kära som är långt borta. Klarinetten representerar i verket herdens skalmeja (träblåsinstrument) och sångpartiet spelas i den här instrumentala versionen av soloviolin.
Den armeniska tonsättaren Aram Chatjaturjan (1903-1978) hade egentligen planer på att bli biolog och studerade inte musik förrän han blev antagen vid Gnesin musikakademin i Moskva som cellostudent. Han var också självlärd i piano och tuba. Aram Chatjaturjan blev senare student i komposition vid konservatoriet i Moskva under början av 1930-talet då han också skrev sin trio för klarinett, violin och piano. Verket innehåller redan här rytmiska och harmoniska partier, som är kännetecknande också för hans senare mera mogna verk. Till skillnad från andra trion skrivna för klarinett, använde sig Chatjaturjan av violinen i stället för altviolinen eller cello, jämför klarinettrion skrivna av t.ex. Beethoven, Mozart eller Brahms. Violinen som klingar högre, blir mera som en partner för klarinetten och delar de melodiska partierna genom hela verket.
Chatjaturjans musikaliska språk innehåller rytmik, folksånger och harmonier som är både skarpa och ibland mera melankoliska till sin karaktär. Inslag av folkdanser kommer fram framför allt i den andra satsen i trion, den tredje satsen är en serie variationer av en folk melodi från Uzbekistan och ger särskilt klarinetten en tydlig roll som ett folkmusikinstrument.
Chatjaturjan var på samma sätt som Dimitri Schostakovitch (1906-1975) en sovjetisk kompositör, hyllad men också utsatt för hård censur och kritik. Schostakovitch fem stycken, ursprungligen komponerad för två violiner och piano, innehåller musik och fragment ur hans filmmusik.
Även Darius Milhauds (1892-1974) serie för violin, piano och klarinett baserar sig på filmmusik. I verket kan man höra musikaliskt material från Jean Anhouils film Voyager sans bagage (1936).
Konserten avslutas med ett arrangemang av George Enescus (1881-1955) Rhapsodie Roumaine som är komponerad i Paris år 1901. Enescus två rapsodier är permanenta verk inom symfoniorkestrarnas repertoar och innehåller enligt sin titel, musikaliska motiv från den rumänska folkmusiken.