Ukiyo-e som stadskulturens spegel under Edoperioden i Japan

Ukiyo-e-konsten öppnar ett levande och fascinerande fönster mot stadskulturen och det urbana livet i Japan under Edoperioden. Men hur återspeglar ukiyo-e världen under sin egen era, och vilken betydelse har bilderna som en del av en mera omfattande Edokultur?

  • 16.11.2022 kl 18–19
på finska
Vita källaren
Biljetter: med museibiljetten
16 €/ 14 €/ Museikortet. Under 18 år fri entré. 50 platser. Ingen förhandsanmälan. Platserna fylls på i turordning. Vänligen anmäl dig vid kassan vid ankomsten.
Ando Hiroshige: Atagoshita talvella (yksityiskohta). Sarjasta Sata kuuluisaa näkymää Edosta/ Atagoshita på vintern (detalj) /Atagoshita at winter (detail). Kansallisgalleria/ Ateneumin taidemuseo. Kuva/Bild/Photo: Kansallisgalleria/ Jenni Nurminen

Också den existerande forskningslitteraturen svarar alltjämt rätt diffust på frågan ”Vad var ukiyo-e egentligen på sin tid?”, eftersom frågan är omfattande och det inte finns något entydigt svar.
I paneldiskussionen som arrangeras av Finsk-japanska föreningen behandlas frågan av experterna på japansk kultur, Aleksi Järvelä och Miika Pölkki, samt forskare av ukiyo-e konsten, konstgrafiker Tuula Moilanen.