bool(false)

Utställningar

Italiens och Orientens tjusning – Ippolito Caffi

1.2.–27.5.2018

Den italienska konstnären Ippolito Caffi var en äventyrare och partiot, som specialiserade sig på stadsvyer och landskap.

Ippolito Caffi (Belluno 1809–Lissa 1866) både fortsatte och förnyade vedutamåleriet. Han beundrade den kända konstnären Canaletto och detta framträder som ett ljust och klart uttryck i hans tidiga havs- och arkitekturvyer. Senare blev han berömd för dimhöljda landskap som var målade i en intensiv, romantisk anda. I Caffis nattliga landskap förvandlades staden till en scen där byggnaderna inte längre hade huvudrollen utan det drömlika ljusets hemlighetsfulla skimmer.

Utställningen tar åskådarna med på en resa till Venedig, Rom, Neapel, Konstantinopel och andra städer i Orienten. Ippolito Caffi var en äventyrare som inte nöjde sig med de sedvanliga turistlederna utan reste även till avlägsna trakter utan fruktan för riskerna. Målningarna, akvarellerna och teckningarna från Egypten, Syrien och Jerusalem visar oss platser som inte var vanliga resmål under en Grand Tour.

Caffi, som hade en mångfasetterad personlighet, var också en hängiven fosterlandsvän. Han deltog i det venetianska upproret mot Österrike och stupade i sjöslaget vid Lissa år 1866, då flaggskeppet Re d’Italia sjönk i Adriatiska havet.
Läs mera om Ippolito Caffis liv (PDF) >>

På utställningen visas 73 målningar och sammanlagt 15 teckningar och akvareller från samlingarna i Fondazione Musei Civici di Venezia.

Ippolito Caffi, Huvudgatan i Kairo, 1844. Fondazione Musei Civici di Venezia. Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro

Fondazione Musei Civici Venezia

Piranesi – Talande ruiner

16.2.–27.5.2018
RÖDA KÄLLAREN

Grafikens store mästare, italienaren Giovanni Battista Piranesi (1720–78), hade ursprungligen inte planerat att bli konstnär. Han utbildade sig först till arkitekt och senare till konstgrafiker. Piranesis mångsidiga utbildning, nyfikna natur och livliga fantasi i kombination med hans tekniska kunnande inom grafiken ledde till aldrig tidigare skådat resultat. Piranesi gav Roms traditionella motiv alldeles nya perspektiv, och han förnyade sättet att återge landskap.

Piranesis produktion består av över tusen grafiska arbeten. De mest kända av hans grafikserier är Vedute di Roma och Carceri d’invenzione. Båda är representerade här på utställningen. Vi presenterar totalt 16 grafikblad från Konstmuseet Sinebrychoffs egna samlingar.

I utställningen ingår förutom grafikblad också en videoprojektion där man med 3D-simuleringsteknik har skapat ett rum från serien Carceri d’invenzione som förefaller nästan påtagligt verkligt. Det har sagts att det är som att stiga in i Piranesis sinnevärld när man ser på videon.

Utställningen öppnas i Röda källaren på Konstmuseet Sinebrychoff fredagen den 16 februari 2018 och pågår till 27.5.2018.

Piranesi, Giovanni Battista (1720–1778): Utsikt från Piazza Rotonda i Rom.

Piranesi, Giovanni Battista (1720–1778): Utsikt från Piazza Rotonda i Rom. Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Sinebrychoff. Bild: Finlands Nationalgalleri / Kirsi Halkola