Kirsikkapuun alla – Japanilaisia puupiirroksia

Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyssä perehdytään puupiirrosten aiheisiin ja kulttuurisiin taustoihin. Puupiirrosten maailmaa ja tunnelmaa laajennetaan japanilaisella esineistöllä. Näyttelyn puupiirroksista suurin osa ajoittuu Edo-kaudelle (1600-1868). Kontakteja ulkomaailmaan rajoitettiin, ja omaleimaisella kulttuurielämällä oli tilaa kehittyä. Edo-kaudella porvarisluokka vaurastui, ja puupiirrosten aiheissa ja tunnelmissa yleistyi ukiyo, käsillä olevaan hetkeen ja sen tarjoamiin elämyksiin tarttuminen.

  • 6.10.2022–15.1.2023
1. kerros
Liput: museolipulla
Värikkäässä puupiirroskuvassa kolme näyttelijää dramaattisissa asennoissa, taustalla kukkivia puita.
Kunisada (1786–1864), Näyttelijä Nakamura Tomijuro II, Onoe Baiko ja Ichikawa Danjuro VIII näytelmässä Umeyanagi sakigake soshi (Kertomus varhain kukkivista luumupuista ja pajuista), 1854. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Eurooppalaiset taiteilijat ovat ammentaneet puupiirrosten maailmasta jo 1850-luvun lopulta lähtien. Nykyajassa puupiirrosten estetiikka on edelleen kiehtovaa. Rytmikäs sommittelu, herkulliset väripinnat sekä voimakkaat ja herkät viivat kuljettavat katsetta. Nykykävijää ehkä puhuttelee myös ajatus hetkien ohikiitävyydestä ja ajan mukana kulkemisesta – elämän tarjoamiin tuokioihin on tärkeää pysähtyä.

Kirsikkapuulla on erityinen merkitys japanilaisessa kulttuurissa – elämänkierto punoutuu kirsikkapuiden vuodenkiertoon. Vuoden tärkein juhla on hanami, kukkien katseleminen, joka ajoittuu kirsikkapuiden kukinnan alkamiseen. Kirsikkapuut ovat läsnä monissa kuva-aiheissa: viehkeät naishahmot kulkevat kirsikkapuiden alla ja kabuki-teatterin roolihahmojen taustalla kiertyvät kirsikkapuiden koristeelliset muodot. Puupiirrosten maailman kautta pääsemme kirsikkapuiden äärelle.